Bianca Boyer

Bianca Boyer

Universiteit Leiden Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen

Bianca is senior adviseur bij het kenniscentrum en GZ-psycholoog.

Kort CV

Bianca is universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspychologie aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de effectiviteit van behandelingen voor kinderen en jongeren met neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, met name ADHD en Autismespectrumstoornissen.

Naast haar werk aan de Universiteit Leiden is Boyer mede-eigenaar van Psychologenpraktijk Kuin in Haarlem. Hier werkt ze als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor met een specialisatie in de diagnostiek en behandeling van ADHD en Autisme.

Boyer behaalde in 2016 haar PhD in de Klinische Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze ontwikkelde ‘Zelf Plannen’, een cognitieve gedragstherapie om jongeren met ADHD hun school- en huiswerk te leren plannen en organiseren. In haar proefschrift heeft ze onderzocht of jongeren met ADHD het moeilijker vinden dan neurotypische jongeren om te plannen en of je dit kan behandelen met ‘Zelf Plannen’.

Daarna heeft ze met een subsidie van ZonMw ‘Zelf Plannen’ kunnen implementeren in de klinische praktijk en kon ze onderzoeken door wie Zelf Plannen gebruikt wordt, hoe ‘Zelf Plannen’ gebruikt wordt en hoe effectief het is in de reguliere klinische praktijk. Inmiddels is op basis van haar onderzoek CGT gericht op planningsvaardigheden van jongeren met ADHD opgenomen in de GGZ Zorgstandaarden.

Naast ‘Zelf Plannen’ heeft ze ook andere behandelprotocollen geschreven die zij onderzocht, waaronder: ‘Zelf Oplossingen Bedenken’ en ‘Mijn Slaap Plan’.

Vanaf 2006 tot 2023 werkte ze bij de UvA als onderzoeksassistent, promovenda, en universitair docent, en gaf ze de cursussen Infant Mental Health, Klinische Gespreksvaardigheden en Ontwikkelingspsychopathologie. Hiervoor ontving zij in 2015 de Christiaan Hamaker Docent van het jaar prijs op de UvA.

Expertise

  • ADHD
  • Adolescentie
  • Autisme
  • Cognitieve Gedragstherapie
  • Interventiestudie
  • Zelfbeed